Stress!

Stress!

1 reactie op Stress!

Stress!

Lichamelijke overbelasting en stress zijn de meest voorkomende oorzaken van “onschuldige” lichamelijke klachten. De meeste mensen hebben wel een of twee van deze klachten per week. Niets om je zorgen over te maken, want meestal verdwijnen ze vanzelf weer na een paar uur, of een paar dagen. Maar soms houden de klachten aan, we gaan er mee naar de dokter, maar voelen ons dan niet altijd serieus genomen als de dokter aangeeft dat de klachten kunnen komen door stress. Lichamelijke reacties op stress kunnen ook voorkomen zonder dat we het gevoel hebben gestrest te zijn.

Maar wat is dan stress?

Letterlijk betekent stress  spanning of druk, oorspronkelijk is het een term uit de bouw, stress is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp.

Onze natuurlijke staat van zijn is overleven, en ons lichaam heeft een aantal verdedigingsmechanismen om ervoor te zorgen dat we kunnen overleven. Zodra er een sprake is van een stressvolle situatie zorgen onze hersenen ervoor dat er alarmsystemen in werking worden gesteld. Niet een, maar meerdere. Mocht er een uitvallen dan hebben we altijd nog een andere om op terug te vallen. Deze beschermingssystemen slaan meteen groot alarm wanneer er gevaar dreigt, en het hele lichaam is in no-time op de hoogte. Voor jij ook maar iets in de gaten hebt staat je lichaam al bol van de stresshormonen. De stress hormonen adrenaline, en noradrenaline en komen vrij en het lichaam is klaar om te vechten of te vluchten. Hierdoor stijgt de bloeddruk , de hartslag gaat omhoog, de spieren spannen aan, en de ademhaling wordt sneller. Het lichaam is klaar voor actie!

Ons systeem heeft voor een ideale toestand altijd een bepaald waakzaamheid nodig, zodat wanneer er gevaar dreigt het systeem tot actie kan worden aangezet, een iets hogere staat van alertheid, een soort van level 2. Wanneer het tij keert en het gevaar wijkt, dan keert het lichaam terug naar de ideale staat. Tenminste…..

Zo gaat het in de natuur,

Een antilope staat rustig met half geloken ogen te malen op een sappig blaadje, de oortjes wapperend in de wind. Je kunt zien dat het diertje op zijn gemak is, relaxt en in totale rust; de ideale toestand.

Dan plots vangt zijn oor een geluid op in de wind. Het oor wordt verder scherp gesteld net als neus en oog, Ai, dat is de geur van gevaar; de lucht van leeuw. Terstond verandert er iets aan de antilope; de nek gaat omhoog, het hoofd wordt geheven, de maalbewegingen stoppen en de spieren staan gespannen als om aan de 100 meter sprint te beginnen, liefst in 5 seconden. Indien nodig kan meteen een spurt worden ingezet. De leeuw  beweegt en inderdaad  weg vliegt de antilope. Even verderop en in 5 seconden, komt het diertje op veilige afstand tot stilstand. Het trilt nog even na en dan strekt het diertje zijn nek richting grond, er is daar nog een sappig blaadje

Wat de antilope doet en wat wij zijn vergeten is  dat de renbeweging er in dit geval voor zorgt dat zo goed als alle stresshormonen automatisch en gelijktijdig worden verbruikt, weg stress.

Wij  reageren niet alleen met stress op echt gevaar als bv een leeuw  ons opjaagt, maar ook bij de kleinere dagelijkse dingen, en zelfs de gedachten aan dingen die nog moeten gebeuren. Denk maar eens aan de dagelijkse files, of de dagelijkse deadlines, of examens enz. Je lichaam bereidt zich voor op de actie, door adrenaline aan te maken, maar het wordt niet gebruikt, het stapelt zich op in je lichaam.

Of stress wel of niet schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets of iemand aankan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te lang eenzijdig wordt belast. Datzelfde geldt dus ook voor mensen.

Stress is ook een natuurlijke reactie van het lichaam. Iedereen heeft wel eens te maken met een vorm van stress. Een beetje gezonde stress is niet erg, het helpt je beter te presteren, het maakt je alert, efficiënt en geconcentreerd. En als deze stress van korte duur is, is er niets aan de hand, het wordt pas een probleem wanneer deze stress langdurig aanwezig is.

Wanneer de stress te lang aanwezig is of wanneer je lichaam te heftig reageert op stressvolle situaties kan dit leiden tot problemen. Door voortdurende aanspanning van de spieren kun je bv nek- schouder- of rugklachten krijgen. Je spieren hebben dan niet voldoende tijd om zich te herstellen, hierdoor kunnen ze ook niet voldoende stabiliteit meer geven aan de gewrichten, met alle gevolgen van dien. De klachten die kunnen ontstaan bij langdurige stress zijn divers. Naast de nek- schouder en rugklachten kun je oa ook last krijgen van hyperventilatie, slapeloosheid, hoge bloeddruk, hartklachten, maag- en darmklachten, en duizeligheid. En wanneer je lichaam voortdurend in een hogere staat van paraatheid is, heeft dit ook gevolgen voor je immuunsysteem. Deze gaat op een laag pitje, omdat alle aandacht naar je spieren, je hart en longen gaat. Daarom komt het ook zo vaak voor dat mensen ziek worden na een stressvolle periode.

Gelukkig kun je zelf veel doen om de stress in je leven te verminderen, al dan niet met behulp van een therapeut kun je zorgen voor meer ontspanning in je lijf en in je leven. Blijf er niet mee lopen, maar leer relaxter te leven, je voorkomt er niet alleen ziektes en problemen mee, maar je leven wordt er een stuk prettiger en lichter van.

Lees bijvoorbeeld eens het boekje ”Fuck It”.

191114   AFBEELDING FUCK IT

“Fuck It” is de perfecte vertaling van oosterse spirituele concepten als laten gaan, loslaten, overgave en ware vrijheid vinden. “Fuck It” zeggen tegen de problemen en zorgen die je dagelijks tegenkomt, is een eenvoudige manier om een gelukkig leven te leiden. De uitroep daagt je uit om in het moment te gaan leven. Tegelijkertijd is de uitdrukking zo krachtig dat wij, nuchtere westerlingen, eindelijk onze gestreste, gespannen en propvolle levens eens de rug toe durven keren.

 

Een informatief, grappig, realistisch en baanbrekend boek op het gebied van persoonlijke, spirituele ontwikkeling van John C. Parkin.

Wil je informatie over hoe Cranio Sacraal therapie kan helpen bij stress, neem dan vrijblijvend contact op met mij op.

Warme Cranio groet,

Anita Rikkert

091114     LOGO

Over de schrijver:

1 reactie

  1. Gerard  - november 19, 2014 - 3:36 pm

    Leuk en interessant onderwerp. Kijk al weer uit naar de volgende!

Laat een reactie achter

Back to Top